FAQ

Vilka dokument behövs till min ansökan?
Om du är privatperson över 30 år behövs en färsk inkomstuppgift från Skatteverket för både dig som sökanden samt för ev make/maka/sambo. Även ett intyg från ögonläkare eller syncentral behövs. Söker du bidrag för studier behövs ett intyg från skolan.

Jag har inte BankID. Kan jag ansöka om bidrag på annat sätt?
Ja, välj fliken Standardinloggning och skapa ett konto med din e-postadress.

När får jag besked om min ansökan?
Cirka 3-4 veckor efter du lämnat in ansökan. Om vi behöver kompletterande underlag från dig kan det ta det längre tid. Vi skickar i så fall meddelande om det – du hittar det under fliken Meddelanden.

Hur får jag meddelande om jag blivit beviljad bidrag eller fått avslag på min ansökan?
Via ett mejl. Titta i mappen Skräppost, då mejl ibland kan hamna där. Beslutet finns också på ”Min sida” under fliken Meddelanden.

Jag har blivit beviljad ekonomiskt bidrag, när sker utbetalningen?
Inom 1 vecka efter beslut. Utbetalning sker till det konto som angavs i ansökan. Beviljade bidrag betalas inte ut kontant.

Hur redovisar jag bidraget jag fått beviljat?
Senast 3 månader efter du fått ditt bidrag beviljat behöver du logga in och ladda upp kvitton/underlag under Fliken Rapporter. Utbetalning sker därefter inom en vecka.

Hur behandlar ni mina personuppgifter?
Vi behandlar dina uppgifter i den utsträckning som krävs för att handlägga din bidragsansökan. läs mer om

Hur kan jag komma i kontakt med Iris Förvaltning?
Om du har skickat in en ansökan kan du logga in och skriva ett meddelande. Du kan också mejla.
Uppge alltid ditt ärendenummer (ENS/SYN/ORG) i all kontakt med oss, då kan vi hjälpa dig snabbare.
E-post: bidrag@irisstiftelseforvaltning.se
Telefon: 08-402 15 50, knappval 2. Vi svarar helgfria vardagar kl 9.00-12.00 samt kl 13.00-16.00. Avvikelser kan förekomma.